Akým spôsobom vzniká rovnovážna cena na trhu?

RNDr. Ivan Mojsej, PhD.

Každý výrobca sa na začiatku svojej výroby rozhoduje, aké množstvo tovaru vyrobiť. Snahou výrobcu je predať všetko, čo vyprodukoval, ale na druhej strane je pre neho výhodné vyrobiť toľko tovaru, aby uspokojil želania všetkých svojich zákazníkov. To bez ohľadu na to, či ide o farmára, ktorý pestuje kukuricu alebo o remeselníka, ktorý prichádza na pravidelné mestské trhy so svojimi výrobkami. Množstvo vyrobeného tovaru výrazne ovplyvňuje aj jeho cena na trhu. Napr. vyššia cena motivuje farmára, či remeselníka vyrábať viac, ale naopak, vyššia cena vedie zákazníkov k menšej spotrebe. Kedy nastáva na trhu ideálna situácia a akým spôsobom sa k nej vieme dopracovať? Aj na tieto otázky sa pokúsime nájsť odpovede v rámci tejto prednášky. Ukážeme si taktiež ako modelovať vývoj ceny, množstvo vyrobeného a množstvo požadovaného tovaru na trhu v jednotlivých obdobiach – týždňoch, mesiacoch, rokoch.

 

5.12.2012 o 15:20

poslucháreň SJ2P08 (P/08)
Jesenná 5, Košice

Akým spôsobom vzniká rovnovážna cena na trhu?



Dátum pridaniaPiatok, 26. Október, 2012 @11:46
Kategórie,
Nálepky,
Prečítané4 744x
Opiner Friends Digg del.icio.us Live Google Technorati Spurl Vybrali.sme.sk Mojelinky.sk Vytlačiť túto stránku Odoslať emailom